15 juni 2009

Birdie placerad elva vid gårdagens Unghundsderby och utsågs till Bästa Hund på station 3!


Fy sjutton vilket väder! Bosse fotade mig och Cinna när vi väntade vid en av stationerna. Tyvärr blev det en dålig start för Cinna och Nora, men därefter blev det idel toppoäng. För mig och Birdie gick det riktigt bra hela vägen.

Igår startade jag och Birdie på årets Unghundsderby i Västerås. Och det var blött, så in i h-e blött! Det regnade oavbrutet precis hela tiden! Men vad gjorde det...min duktiga Birdie var i mina ögon helt strålande! De fem stationerna bjöd på riktigt kluriga och luriga enkelmarkeringar - fyra stationer land och en station vatten. Vi började med 19 poäng på station 3. Kanonstart! Sedan flöt det liksom på med poäng 17 18 18. Många var de ekipage som gjorde fina resultat på fyra stationer, men hade oturen att nolla på en. Station 5 "mörkades" och resultatet där hölls hemligt tills dess de tolv finalisterna presenterades. Och det var inte utan man var lite spänd, det var nämligen vår "sämsta" station och jag vågade inte hoppas på att vi var med bland de tolv! Men det var vi!!! Jag blev så himla glad...och rörd förstås...
Det visade sig att Birdie efter grundomgångens fem stationer låg på en delad femteplats! Och detta med cirka 130 startande ekipage!
Finalen var en dubbelmarkering med förflyttning mellan kast 1 och 2. Vi startade en och en och jag och Birdie som sjunde ekipage (givetvis fick vi inte se de finalister som startade före). Jag bestämde mig för att försöka låta Birdie arbeta självständigt så länge som möjligt om det "strulade" till sig då tecken och signaler inte är befästa till hundra procent och med tanke på att hon nu också eventuellt var lite "trött i huvudet". Med facit i hand skulle jag givetvis gjort precis tvärtom och försökt påverka henne direkt då hon missbedömde den första markeringen jag skickade henne på. Jag borde dessutom tänkt på att det kanske var fler finalhundar före oss som också hade missbedömt denna apport och att det således var mycket "spår" i "fel" område när det var vår tur. Hur som helst...jag lät Birdie arbeta självständigt så länge som möjligt och när jag sedan kände mig "tvungen" att försöka göra något gjorde hon så gott hon kunde. Hon stannade på signal och tog tecken men när jag blåste närsöksignal uppfattade hon detta som inkallningssignal och kom emot mig. Jag valde att bryta så att det inte avslutades helt tokigt för mina unga hund. Birdie gjorde verkligen så gott hon förmådde...vilken positiv inställning min tös har!
Vid prisutdelningen visade det sig att vi placerade oss på en delad elfte plats. Dessutom utsåg Anna-Lena, som vara domare på station 3 där cirka hälften av hundarna hade otur och nollade, Birdie till sin bästa hund!
Bosse och raketbrorsan Jambo startade också. De fick toppoäng på fyra stationer, men med en niopoängare på station 3 hamnade de en futtig poäng från finalplats. Bosse och Jambo fick alltså placering tolv som slutresultat. Och tänk att de båda kullsyskonen kom elva och tolva bland alla dessa startande! Som uppfödare med den lilla uppfödning jag bedriver känns det sååå kul...också med tanke på topprestationen av Eddie och Casey vid förra årets derby...det må vara skryt och skrävvel, men jag är så glad och tacksam! Och min lilla Stjärnraket Bizzi Bi...hon är något alldeles extra för mig...

Stort TACK till Sune och co för detta enorma arrangemang! Och en JÄTTEKRAM till årets vinnare Ingela med sin duktiga Pim. De var helt enkelt BÄST i både grundomgång och final och värdiga vinnare av årets Unghundsderby! Jag vill också skicka ett GRATTIS till Lena och Anki, kennel Searover samt övriga placerade i finalen.

Här finns resultat
http://www.derby09.ssrkbergslagen.se/

5 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis!
Kram Fridhemarna

Cina sa...

Jättegrattis till fina poäng på unghundsderbyt.

/Cina

Elin sa...

Snyggt jobbat! Många grattiskramar!!

Ingrid o Olle sa...

Vad månne bliva..............av detta.....
ett stort GRATTIS från oss som var på den rätta sidan av vårt avlånga land. m a o solsidan.

Anonym sa...

Hej Anette och grattis till fin placering med din unga hund. Jag skulle behöva dig nu med min unga hund. Saknar verkligen "våra" tjejträningar här i Uppsala.
Lisa (med Engla som jag alltid fick springa efter)