6 april 2009

Hänt sen sist...


Förra söndagen bjöd Henrik in till hundträning på fantastiska marker strax utanför Sätila. På plats fanns både gamla och nya bekantskaper med svarta långhår och korthår. Vi startade förstås med fika och delade därefter in oss i två grupper - "yngre" och "äldre" (hundarna alltså!). Jag hade Birdie fram till lunch och vår "yngre" grupp inriktade oss främst på olika markeringsövningar med terrängbyten, stenmur och dike. Birdie skötte sina markeringsuppgifter perfekt, hon arbetade koncentrerat och effektivt i hög fart och hade full koll. Jag var sååå himla nöjd med henne! Sedan var det lunch dvs. korvgrillning och tjôt i den härliga vårsolen. Efter lunchpaus var det dags för Tee. Jag, Olle och Lennart bestämde oss för att fortsätta på temat markerings- och dirigeringsövningar med terrängbyten. Vi utnyttjade också stenmurar och dike. Tee fungerade mycket bra, märkte direkt att min "finslipning" nu satt till hundra. Roligt var det också att se Grizzly och Olle. Grizzly avgudar sin husse och vill hela tiden göra rätt. Därefter lite fika igen och som avslutning bestämdes att vi skulle köra nybörjar- och öppenklass "B-prov" med vilt, fast då endast landarbetet. Jag och Tee gick i par med Olle och Grizzly och båda hundarna gjorde ett bra arbete. Perfektionist som man är så kunde jag skickat Tee lite mer distinkt på landdirigeringen. Sökarbetet gick kanon, hon täckte marken väl och var snabb och effektiv. Hon är allt bra lik far sin min Tigerunge! Det blev en positiv, givande och härlig födelsedag och glad som en lärka körde jag hem. Tack för inbjudan Henrik!
Måndag morgon var det upp tidigt (närmare bestämt redan klockan fyra) då jag skulle köra far till Halmstad då det äntligen var dags för hans efterlängtade knäoperation. Sedan har veckan bestått av tur och retur Halmstad, arbete, hundpromenader och...förkylning.

Två godingar, mor och son, Caddie och Grizzly.

1 kommentar:

Limmerhultskan sa...

Ja just det !!! Attans då!! Jag glömde din fölsedag..FÖRLÅT!!!Grattis i efterskott...
Kram Limmerhultskan