29 augusti 2009

Bizzi Bi avfyrad idag...1 Hp!


Nöjd och rörd matte med en nyfiken Bizzi Bi.

Idag gjorde Birdie och jag vår första start i nybörjarklass vid B-provet i Väla, strax utanför Borås. Det var ett superbra jaktligt upplagt prov med en trevlig, positiv och flexibel domare! Att Birdie genomförde provet på ett utmärkt sätt gjorde givetvis det hela fulländat. Hon var så duktig min Raketunge, och när vi premierades med 1:a pris och Hp vid prisutdelningen blev jag förstås rörd. Blev också himla glad över en kommentar från "någon" i publiken när jag och Birdie väntade på domarens kritik..."det här var det bästa och finaste jag någonsin sett". Då känns det lite extra varmt i hjärtat. Här är domarens kritik...nu blir det mer skryt...
Samarbetsvilja: Arbetar på ett behagligt sätt med sin förare.
Sökarbete: Täcker marken väl i alla avseenden och finner snabbt vilt.
Fart: Hög
Uthållighet: Mattas ej
Näsa: Används väl
Dirigerbarhet: Styrs med små medel till önskat område
Markeringsförmåga: Markerar utmärkt både på land och vatten
Skottreaktion: Lugn och uppmärksam
Stadga: Helt fast i skott och följsam i förflyttningar
Apporteringslust: Stor med spontana upptag och snabba inlevereringar
Apportgrepp: Mjukt med bra avlämningar
Simteknik: Simmar kraftfullt
Vattenarbete: Arbetar spontant och villigt i vatten
Sammanfattande kritik: En mycket positiv och arbetsvillig tik som löser sina uppgifter på ett utmärkt sätt.

Debut i öppenklass gjorde Olle och Grizzly. En pigg och glad Grizzly utförde ett effektivt sökarbete och fina markeringar, men vid dirigeringarna blev det tyvärr lite för mycket "eget initiativ". Lite "finslipning" så sitter det nästa gång, Olle!

8 kommentarer:

Limmerhultskan sa...

Grattis igen!!! Men hör här noga::OM Ollen talar om för mig vad det finns i LÅDAN så kommer automatiskt första prisen liksom ramla in...så det så...
Kraaaaaaaaaaaaaaaaam

Ingrid sa...

Ett stort GRATTIS till dig och raketen Birdie, ni var precis så bra som det sas bland publiken, jag skulle ta några bilder av paret men hann inte vips var allt över.
OCH du Limmerhultskan....hade jag varit som du så hade jag tagit chansen nu och erbjudit Olle och Grizzly en helg och tränat dirigeringar, så ska jag lova att lådan kommer med. (du får ju ha lite fantasi) Kram

Marie sa...

GRATTIS!!
Vilken fin kritik! Jag förstår att vi som inte var där, missat nå´t.

Limmerhultskan sa...

Hmmmmmm aha puder att kolla vinden med eller förresten en uppsättning pipor eller dirigeringsdummisar eller vimplar eller dirigerings pinnar eller kanske vita handskar...SKit oxå att helgerna aldrig räcker till på hösten eller våren eller jo på vintern brukar dom va flera tror jag bestämt...helgerna alltså...Nääää jag vet inte vad som är i LÅDAN och jag har ingen fantasi...Kraaaaaaaaaaaam

Cina sa...

Med all rätt att skryta :-)
Ett jättegrattis till er båda för fin kritik och kanonresultat.
kramkram
Cina

Anonym sa...

Grattis till en fantastiskt prestation av en bra hund med en duktig matte som förare. Må så gott o hoppas ni får många härliga jaktupplevelser i höst tillsammans.
Marina o Sven

Bosse och Eva/ Flockledare. sa...

Grattis än en gång Anette. Snyggt jobbat båda.

Olle fixar säkert "dirren" på land nästa gång!

..sa han som "konstruerat" den.
En skånsk modell var detta.
Vi ses!

Anonym sa...

Grattis till framgångarna!